Vecka 4

Hej 4C och alla vårdnadshavare!

Hej, under vecka tre kommer jag att börja med fyrornas hälsobesök. Under hälsobesöket kommer jag att kontrollera tillväxten, ryggen samt ha ett hälsosamtal med eleverna.

Ni har tidigare fått möjlighet att fylla i en hälsoblankett och eleverna kommer också att få fylla i en blankett innan samtalet. Dessa ligger till grund för besöket. Om ni vet med er att ni inte har lämnat in hälsoblanketten än så får ni gärna göra det.

Om ni som förälder vill vara med under hälsobesöket så ber jag er att kontakta mig snarast (helst via mail) så att vi kan boka en tid. Efter varje besök skickar jag hem info angående tillväxt och rygg via post. Om det är något speciellt som kommer upp under besöket så kommer jag självklart att kontakta er via telefon.

Hälsningar / Thérèse Schempp, skolsköterska Årstadalsskolan, mail: therese.schempp@stockholm.se

 

Vi pedagoger som arbetar med 4C har i veckan bestämt att eleverna inte får använda eller ha med sig ”squishy” eller liknande saker på lektionerna då dem blir en leksak och tar fokus från undervisningen och uppgifterna eleverna ska göra.

Simning: Under vecka 5 och 13 kommer eleverna på Årstadalsskolan att simma. Tanken är att vi har samma dagar och tider som under höstterminen, vilket innebär att Mattias och Amanda åker och simmar med eleverna på tisdag förmiddag och är tillbaka på skolan innan lunchen. Eleverna måste ha med sig badkläder, handduk och gärna frukt och dryck till efteråt.

Läxhjälp erbjuds av skolan varje måndag kl. 15.00-16.00 tillsammans med Sarina.

Matteläxa: Från och med i torsdag och resten av terminen så kommer 4C att ha en matteläxa. Läxan handlar om att lära sig förstå begrepp och använda dem i matematiska sammanhang (uträkningar). Varje torsdag får eleven en lapp med veckans begrepp. Torsdagen veckan där på kommer vi sedan att ha ett litet test på läxan där de får visa om de kan beskriva begreppet och lösa någon uträkning. Jag kommer varje vecka att titta igenom elevernas test men de kommer inte att få tillbaka dem rättade utan om någon elev inte kan begreppen eller inte har gjort läxan så kommer jag att prata individuellt med den eleven och göra en plan för hur vi går vidare och lär oss.

Matematik: Under vecka 3 och 4 kommer vi arbeta med uttryck och ekvationer. Vi ska arbeta klart med det sista kapitlet i höstens bok innan vi går vidare till den nya. Måndag den 29 januari har vi ett litet test på kapitlet och eleverna ska då kunna (beskrivningarna finns här) sidorna 178, 182, 186 och 190 i matteboken.

NO: Under veckorna 3-13 kommer vi att arbeta med Kemi. Vi kommer börja i det lilla med atomer, grundämnen, molekyler, kemiska föreningar och kemiska reaktioner och helt enkelt lära oss om grunderna i olika materia och hur allt runtomkring oss är uppbyggt. Vi kommer sedan att inrikta oss på ämnet vatten att arbeta med. Inom arbetet kommer vi att ha fokus på kretslopp, faser och fasövergångar, vattenrening, att skilja ämnen åt, vatten som lösningsmedel, lösningar och blandningar i vatten och mycket mer.                             /Amanda

SO: Fram till sportlovet kommer eleverna att arbeta med samhällskunskap med fokus på identitet. De lär sig om rättigheter de har som barn, att familjer kan vara på många olika sätt, hur man är en bra vän, mobbing och förebyggande av det, fördomar och varför man ska gå i skolan. De kommer få information om organisationer som BRIS och FN och hur de arbetar med frågor som rör barn. Fokus är att vi alla är lika olika men lika mycket värda. Vi kommer bland annat att jobba med ett material utgivet av Glada Huddik teatern och i onsdag tittade de på filmen Hur många lingon finns det i världen? Med mycket fina efterföljande diskussioner.

Målet är att utveckla deras förmågor att analysera, se samband och att de får en god begreppsförmåga. De kommer att skriva en argumenterandetext i svenska som bedömning samt ha ett litet begreppsprov.

SVENSKA: Fram till sportlovet arbetar eleverna med ett ämnesintegrerat samarbete mellan SO och svenska. Eleverna ska lära sig vilka delar som ingår i en argumenterandetext. Vi arbetar med modellering som bygger på gemensamma genomgångar, nedbrytning och uppbyggnad av gemensamma texter, övningar i att härma och sedan skriva självständigt.

Parallellt med detta område kommer eleverna att fördjupa sig i retorik. De ska känna till begrepp som åsikt och att det finns olika sorters argument. De kommer att få träna på att använda sig av argument som talar till hjärtat och argument som är faktabaserade.

De kommer att få träna på sin argumentationsteknik och öva på hur de kan övertyga med sin röst, sitt kroppsspråk och att våga debattera för ett ämne i mindre grupper. Så se upp snart kommer de kräva höjd veckopeng! 🙂

Målet är att utveckla deras förmågor att tala inför grupp, diskutera, skriva och vidga deras begreppsförmåga.         /Emily

ENGELSKA: Vi kommer att starta terminen med lite repetition av bland annat numbers, months, days of the week, colors, ställa vanliga frågor samt böjning av adjektiv.

Nästa vecka får eleverna sina nya glosor. Nästa glosläxa är till måndagen den 29/1.

Det går att öva på glosorna på glosmaskinen Right on 4. Gå in på datafilen nedan, vidare till avsnittet som heter Descriptions och kapitlen Great Britain del 1 och 2.

Eleverna får info kring glosurvalet på måndag den 22/1.

http://digitalt.liber.se/glosmaskin/#/right_on_4

 

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s