Vecka 5

Hej 4C och alla vårdnadshavare!

Frånvaroanmälan vid sjukdom eller frånvaro måste göras varje dag på skolwebben!

Tisdag 6 februari ska klassen gå på skolbio tillsammans i Årsta folketshus. De ska se Elina – som om jag inte fanns. Mattias och Amanda åker med klassen. Bion är mellan 09.00-11.30 så vi äter lunch som vanligt på skolan. Under SO kan du läsa mer om hemuppgiften som hör till bion.

Utvecklingssamtal: Här kommer tiderna för utvecklingssamtal i 4C. Om er tid inte passar så går det bra att byta tid med varandra, men meddela gärna berörd lärare så att vi är förberedda. Om ni har något speciellt som ni vill att vi ska prata om på mötet (ämne eller liknande) så maila gärna oss innan så vi kan ta reda på information eller förbereda oss.

Utvecklingssamtal tillsammans med Amanda måndag 12/2 åk 6 och 4C i 4C:s klassrum. Mellan 7.45-10.30 har Amanda samtal med åk 6.

Tid: Elev:
10.30 Joel  4C
10.45 Kim  4C
11.00 Kira  4C
11.15 Klara  4C
 

LUNCH

 

11.45-12.30 för Amanda

 

12.30 Theo 4C
12.45 Malva  4C
13.00 Morris  4C
13.15 Petrus  4C
13.30 Sally  4C
13.45 Siri  4C
14.00 Smilla  4C
14.15 Stella  4C

 

Utvecklingssamtal tillsammans med Emily fredag 23/2 4C i åk6 klassrum

Tid: Elev:
8.00 Adrian
8.15 Alva
8.30 Aston
8.45 Axel
9.00 Emily
9.15 Esther. F
9.30 Esther. A
9.45 Felix
10.00 Gabriel
10.15 Gustav
10.30 Ida
10.45 Eddie
11.00 Eskil

 

Simning: Under vecka 5 och 13 kommer eleverna på Årstadalsskolan att simma. Mattias och Amanda åker och simmar med eleverna på tisdag 30/1 klockan 10.00-11.00. Vi äter lunch på skolan.  Eleverna måste ha med sig badkläder, handduk och gärna frukt och dryck till efteråt.

Läxhjälp erbjuds av skolan varje måndag kl. 15.00-16.00 tillsammans med Sarina.

Det finns ett önskemål från flera barn i klassen att ha kill- och tjejsnack. För att prata igenom tankar och idéer  och frågor som de har. Därför kommer vi nu kommande två veckorna dela upp killar och tjejer på torsdagar. Killarna kommer att prata med Nabil och tjejerna kommer att prata med Emily. De har alla fått skriva önskemål vad de vill prata om på anonyma lappar.

Matteläxa: Från och med vecka 4 och resten av terminen så kommer 4C att ha en matteläxa. Läxan handlar om att lära sig förstå begrepp och använda dem i matematiska sammanhang (uträkningar). Varje torsdag får eleven en lapp med veckans begrepp. Torsdagen veckan där på kommer vi sedan att ha ett litet test på läxan där de får visa om de kan beskriva begreppet och lösa någon uträkning. Jag kommer varje vecka att titta igenom elevernas test men de kommer inte att få tillbaka dem rättade utan om någon elev inte kan begreppen eller inte har gjort läxan så kommer jag att prata individuellt med den eleven och göra en plan för hur vi går vidare och lär oss.

Matematik: Under vecka 3 och 4 kommer vi arbeta med uttryck och ekvationer. Vi ska arbeta klart med det sista kapitlet i höstens bok innan vi går vidare till den nya. Måndag den 29 januari har vi ett litet test på kapitlet och eleverna ska då kunna (beskrivningarna finns här) sidorna 178, 182, 186 och 190 i matteboken.

NO: Under veckorna 3-13 kommer vi att arbeta med Kemi. Vi kommer börja i det lilla med atomer, grundämnen, molekyler, kemiska föreningar och kemiska reaktioner och helt enkelt lära oss om grunderna i olika materia och hur allt runtomkring oss är uppbyggt. Vi kommer sedan att inrikta oss på ämnet vatten att arbeta med. Inom arbetet kommer vi att ha fokus på kretslopp, faser och fasövergångar, vattenrening, att skilja ämnen åt, vatten som lösningsmedel, lösningar och blandningar i vatten och mycket mer.                             /Amanda

SO: Under veckan har eleverna fördjupat sig i arbetet Alla är vi lika olika. De har bland annat lärt sig om rättigheter och skyldigheter som vi de har som barn. De har diskuterat kring skolplikt och tagit ställning i övningar som kallas ”4:a hörn”.

Eleverna ar fått ett litet uppdrag att göra en god gärning hemma. De ska hjälpa till med något som de inte brukar göra och genom det ”tjäna” till sin biobiljett.

Under veckan har de även diskuterat egenskaper som en bra vän ska ha. De har skrivit en text om hur de tycker en bra vän ska vara och tränat på att ge och få komplimanger. Vi har haft halvklassamtal i kill- och tjejgrupper utifrån frågor som de har fått lämna anonymt till Emily och Nabil. De har fått skriva om det är något de vill ska komma fram eller om det är något de är nyfikna på om hur kroppen fungerar och lite smått om puberteten. Efter lektionen ville flera av eleverna ha dem igen så vi har bestämt att köra tjej- och killgrupp en gång i månaden.

/Emily

SVENSKA: Fram till sportlovet arbetar eleverna med ett ämnesintegrerat samarbete mellan SO och svenska. Eleverna ska lära sig vilka delar som ingår i en argumenterandetext. Vi arbetar med modellering som bygger på gemensamma genomgångar, nedbrytning och uppbyggnad av gemensamma texter, övningar i att härma och sedan skriva självständigt.

Parallellt med detta område kommer eleverna att fördjupa sig i retorik. De ska känna till begrepp som åsikt och att det finns olika sorters argument. De kommer att få träna på att använda sig av argument som talar till hjärtat och argument som är faktabaserade.

De kommer att få träna på sin argumentationsteknik och öva på hur de kan övertyga med sin röst, sitt kroppsspråk och att våga debattera för ett ämne i mindre grupper. Så se upp snart kommer de kräva höjd veckopeng! 🙂

Målet är att utveckla deras förmågor att tala inför grupp, diskutera, skriva och vidga deras begreppsförmåga.

/Emily

ENGELSKA:

Alla i klassen har fått låna en skönlitterär bok på engelska som heter The white fox. Eleverna får öva på att leta efter översättningar av engelska ord på egen hand, i ordböcker och på Google translate. På det sättet lär vi oss en massa nya ord, meningars uppbyggnad, samt att vänja oss vid att läsa och förstå texter på engelska. Vi har även gemensamma diskussioner om vad boken handlar om.

Till måndagen den  5/2 är det ny glosläxa. Det går att öva på glosorna på glosmaskinen Right on 4. Gå in på datafilen nedan, vidare till avsnittet som heter Routines and habits och kapitlet A typical day.

Nästa vecka kommer vi att repetera hur man säger hur mycket klockan är på engelska.

http://digitalt.liber.se/glosmaskin/#/right_on_4                            /Sarina

 

 

 

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s