Vecka 6

Hej 4C och alla vårdnadshavare!

VIKTIGT: Vi vill be alla vårdnadshavare att uppdatera och lägga in er kontaktinformation på skolwebben så att vi från skolan kan nå er. Gör detta så fort som möjligt tack.

Tyvärr måste vi meddela att det är lite oroligt i klassen just nu. Det är många som känner sig utanför och att man inte får vara med och att andra i klassen inte riktigt är schysta. Vi jobbar med det här i skolan både på lektionerna och på rasterna. Blanda annat har vi haft tjej- och killgrupper och uppstyrd rastverksamhet. Vi vill be er alla att prata om hur man är en bra vän hemma och lyssna gärna in om ni får någon viktig information då får ni gärna höra av er till oss så att vi får reda på det.

Vi undrar om det finns någon av er vårdnadshavare som skulle vilja bli Föräldrarådsrepresentanter? Då får ni gärna maila oss så skickar vi mer information.

Bio med Amanda och Mattias tisdag den 6/2. Vi går från skolan 8.15 så var noga med att komma i tid. Eleverna får ta med sig popcorn, frukt och dryck (ej läsk). Vi är tillbaka på skolan till lunchen.

Utvecklingssamtal: Vi påminner alla att gå in och läsa förra veckans blogginlägg där alla tider och platser för utvecklingssamtalen finns.

Matteläxa: Uppställning i de fyra olika räknesätten. Utöver den vanliga begreppsläxan så har det även i torsdags fått som läxa att ta hem sin nya mattebok (Mera Favoritmatematik 4B) och registrera den precis som vi gjorde i höstas. All information finns på insidan av första uppslaget. Jag vill att ni använder ert för- och efternamn (AmandaDahlberg) utan mellanslag som användarnamn och lösenord. Detta för att jag lätt ska kunna gå in och se vad ni arbetat med i era böcker hemma.

Matematik: Under nästa vecka ska vi starta upp kapitel 1 i nya matteboken. Kapitlet handlar om tal i bråkform. Vi kommer arbeta med kapitlet fram till sportlovet. Prov på kapitlet är måndag den 5 mars. Det vi kommer arbeta med här i skolan och det som kommer på provet finns beskrivet på sidorna 6, 10, 14, 18, 22, 26 och 30.  

NO: I denna vecka och förra har vi arbetat med lösningar och blandningar. Eleverna har fått läst, lyssnat/tittat och skrivit om lösningar och blandningar. Vi har också experimenterat med vad som löser sig och vad som blandar sig i vatten. Ett centralt begrepp har varit lösningsmedel.  I veckan har vi även arbetat med ytspänning. Vi har undersökt hur många vattendroppar det får plats på en gammal enkrona. Nästa vecka ska vi arbeta med vad som flyter och sjunker i vatten och hur man kan påverka det.           /Amanda

SO: Eleverna arbetar vidare med temat Alla är vi lika olika och har fördjupat sina kunskaper kring rättigheter och skyldigheter i skolan. De har även diskuterat kring frågor som rör mobbing och hur de kan tillsammans med oss vuxna skapa en miljö som alla trivs i.

De har även haft kompisgrupper i halvklass med Nabil.

/Emily

SVENSKA: I veckan har eleverna jobbat vidare med argumenterande texter och förbereder sig inför sin egen annons som de ska skapa. De har denna vecka slipat på sina färdigheter kring adjektiv. Målet är att de ska kunna använda adjektiv för att övertyga.

De har även läst vidare i sin gemensamma läsecirkel bok ”De försvunna” och jobbat med sin läsförståelse.

/Emily

ENGELSKA:

Alla i klassen har fått låna en skönlitterär bok på engelska som heter The white fox. Eleverna får öva på att leta efter översättningar av engelska ord på egen hand, i ordböcker och på Google translate. På det sättet lär vi oss en massa nya ord, meningars uppbyggnad, samt att vänja oss vid att läsa och förstå texter på engelska. Vi har även gemensamma diskussioner om vad boken handlar om.

Till måndagen den  12/2 är det ny glosläxa. Det går att öva på glosorna på glosmaskinen Right on 4. Gå in på datafilen nedan, vidare till avsnittet som heter Routines and habits och kapitlet Before school.

Nästa vecka kommer vi att repetera hur man säger hur mycket klockan är på engelska.

http://digitalt.liber.se/glosmaskin/#/right_on_4

 

TREVLIG HELG!

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s